Mezi hlavní exponáty nedávné mezinárodní výstavy obranného a bezpečnostního vybavení (DSEI) 2025 v Londýně patřil nový stíhač tanků od německé společnosti Rheinmetall, vytvořený ve spolupráci s firmou Lockheed Martin. Fuchs JAGM je založený na osvědčeném obrněném vozidle 6×6 a vyzbrojený 24 raketami. Stroj je vytvořen na základě znalostí z boje proti tankům z války na Ukrajině.
Jak uvádí server TWZ má technologický demonstrátor, představený na DSEI 2025, základ ve vozidle Fuchs Evolution, což je nejnovější verze kolového obrněného transportéru, který poprvé vstoupil do služby v roce 1979 a byl nasazen do výzbroje přibližně v 60 variantách více než tuctem zemí.
Ve své nejnovější podobě má vozidlo s pohonem 6×6 zvětšený interiér, umožňuje přepravu vyššího užitečného zatížení a nabízí řadu dalších vylepšení. Mezi ně patří upgradovaný pohon s protiblokovacím brzdovým systémem (ABS) a centrálním systémem huštění pneumatik.
Moderní stíhač tanků
Vozidlo je dále chráněno proti balistickým, chemickým, biologickým, radiologickým a jaderným (CBRN) hrozbám. Fuchs JAGM je postaven v souladu s architekturou NATO Generic Vehicle Architecture (NGVA), což je otevřený standard, který usnadňuje integraci více elektronických subsystémů, které lze všechny ovládat z multifunkční zobrazovací a řídicí jednotky posádky.
Pro svou roli stíhače tanků má Fuchs JAGM výzbroj až 24 vertikálně odpalovaných střel, uložených v šesti čtyřnásobných odpalovacích zařízeních. Ty využívají technologie vyvinuté pro odpalovací zařízení M299 pro vrtulníky a Mk 41 VLS, která se nachází na mnoha válečných lodích nejen amerického námořnictva. Vozidlo je vybaveno řízenými střelami vzduch-země AGM-179 (JAGM) společnosti Lockheed Martin, nebo legendárními AGM-114R Hellfire. Volitelnou výbavou mohou být JAGM-MR středního doletu.

Stejně jako AGM-114R i JAGM dokáže v základní verzi zasáhnout cíle ve vzdálenosti 8 kilometrů. JAGM-MR má dolet nejméně dvojnásobný, kdy během testů ničil cíle vzdálené 16 kilometrů. Byla testována i verze Hellfire s trojnásobným doletem. Základní senzory jsou navrženy tak, aby detekovaly více cílů současně, což umožňuje rychle za sebou zasáhnout až 24 hlavních bojových tanků nebo jiných cílů bez nutnosti přebíjení.
Přestože je vozidlo prezentováno primárně jako stíhač tanků, může také použít své rakety JAGM k útoku na vzdušné cíle, alespoň v některých scénářích. Lockheed Martin vnímá vozidlo Fuchs JAGM jako způsob, jak dostat svou raketu JAGM na evropský trh. V současné době si tuto raketu mimo Spojené státy koupilo pouze Nizozemí a Spojené království.
Čeká se na klienta
Projekt je zatím zcela financován průmyslem. Zkušební testy dosud nezačaly, uvedl pro web Breaking Defense zástupce společnosti Rheinmetall. Očekává se, že začnou ve druhé polovině příštího roku.
Stíhač tanků na kolovém podvozku má Fuchs JAGM učinit levnějším než jiná řešení založená na obrněných vozidlech, ale také snáze nasaditelným a rychlejším. Vozidlo se na silnici pohybuje rychlostí přes 60 mil za hodinu a má dojezd přibližně 500 mil. Zároveň Rheinmetall uvádí, že paket stíhače tanků lze namontovat i na jiná vozidla, včetně 8×8 Boxer.
Ačkoli byla střela JAGM původně vyvinuta primárně jako protitanková zbraň odpalovaná ze vzduchu, v roli země-země je také navržena pro snadnou instalaci na válečné lodě, včetně relativně malých hlídkových člunů, a také na pozemní vozidla, což těmto lehkým platformám umožní získat zbraň pro útoky na hlavní bitevní tanky, opěrné body a dobře chráněné cíle.
Rakety Hellfire a JAGM ale obecně čelí levné konkurenci dronů a tzv. vyčkávací munice (loitering ammunition), přesto Lockheed Martin a Rheinmetall doufají, že i díky válce na Ukrajině bude o novodobý stíhač tanků zájem.
Zdroj: TWZ.com, Breaking Defense, Rheinmetall
Autor/Licence fotografie: Rheinmetall

